sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Ostin tänään 20 litraa vettä kaupasta

Kyllä vaan, näin tein. Edellispäivänä ostin kymmenen litraa ja se on jo mennyt.


Ei, porakaivo ei ole ehtynyt. Vettä tulee ihan hyvin, mutta en uskalla juoda sitä. Luulen nimittäin, että siitä tulee maha kipeäksi.

Minulla on aina ollut herkkä vatsa joten se, että mahaan sattuu, ei todellakaan ole mitään uutta. Se kuitenkin oli, että kipuja alkoi olla joka päivä ja ne tuntuivat aina vain pahemmilta. Kun ajattelin asiaa tajusin, että vatsavaivat pahenivat, kun muutimme uuteen taloon.

Ensin luulin, että olen sairastunut ärtyvän suolen oireyhtymään, google-asemalta noudettu oirekuvaus sopi hyvin tähän tautiin. Yritin syödä vain sellaisia ruokia, jotka eivät ärsytä vatsaa, mutta se ei auttanut. En tullut edes ajatelleeksi, että syy voisi olla vedessä ennen kuin tytär mainitsi kuulleensa tapauksesta, jossa jonkun vatsavaivojen aiheuttajaksi paljastui juomavesi.

Päätin kokeilla ja ostin kaupasta vettä. Olen vielä heikoilla jäillä, sillä olen juonut ostovettä vasta kaksi päivää, mutta ainakaan nyt maha ei ole ollut kipeä. Ero muutaman päivän takaiseen tilanteeseen on merkittävä.

Nyt arvelen, että porakaivon vedessä oleva rauta aiheutti kivut. Meillä on rauta- ja mangaanisuodatin ja vesi on tutkittu ja todettu hyväksi. Silti; jos on oikein herkkä niin kai näin voi käydä? Ja minä tosiaan omistan niin herkän mahalaukun, että sain kerran esimerkiksi särkylääkkeestä (jota onneksi on tarvittu äärimmäisen harvoin) niin helvetilliset vatsakivut, että ne ylittivät sataan kertaan sen säryn, johon lääkettä otettiin.

Mies ei ole saanut mitään oireita, mutta hän ei myöskään juo vettä samanlaisia määriä kuin minä joka juon sitä paljon.

Jatkan veden ostamista niin kauan kuin kivut pysyvät poissa. Palaan asiaan vielä myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti